DIETETYK PRUSZKÓW, CATERING 537 845 776; 505 112 737
OK.plan

Wartość odżywcza pomidorów

Wartość odżywcza pomidorów

Pomidor? Obecnie najpopularniejsze warzywo w Polsce. Owoce pomidora cechują się nie tylko fantastycznymi walorami smakowymi, ale również właściwościami prozdrowotnymi i dietetycznymi. Ze względu na niską wartość kaloryczną stanowią świetną przekąskę i dodatek do dań. W warzywach tych, oprócz tak popularnego potasu, możemy znaleźć moc substancji przeciwutleniających. To właśnie te związki zmniejszają ryzyko pojawienia się chorób nowotworowych, chorób krążenia i regulują gospodarkę hormonalną.

Co jest w pomidorach ?

likopen – zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób nowotworowych i chorób układu krążenia, jest łatwiej przyswajalny po przetworzeniu owoców pomidora, substancja ta cechuje się też zdolnością modulowania metabolizmu cholesterolu

witamina C – nie dość, że ta witamina jest antyoksydantem, to bierze również udział w odbudowie innych przeciwutleniaczy, wspomaga również procesy obronne organizmu – zwiększa naszą odporność

witamina E – witamina młodości i najsilniejszy przeciwutleniacz. Witamina ta zabezpiecza wielonienasycone kwasy tłuszczowe przed utlenianiem, zapobiega arteriosklerozie i niektórym nowotworom

 flawonoidy – obniżają ciśnienie krwi, uszczelniają i wzmacniają naczynia krwionośne, zapobiegają krwawieniom i zakrzepom, ułatwiają wchłanianie witaminy C, chronią oczy i skórę przed chorobami, pomagają oczyszczać wątrobę z toksyn

potas – reguluje gospodarkę wodno – elektrolitową, kontroluje skurcze i pracę mięśni, reguluje gospodarkę węglowodanową (stymulując wyrzut insuliny), obniża ciśnienie krwi, jest antagonistą sodu

Jak ugryźć pomidora?

Przetwarzanie warzyw i owoców jest związane często z procesami degradacji cennych składników surowca. W rzeczywistości, obróbka termiczna nie tylko chroni surowce przed zepsuciem, ale zwiększa również przyswajalność niektórych związków, np. karotenoidów. Liczne badania wykazują, że likopen jest lepiej przyswajalny przez organizm człowieka po zastosowaniu obróbki termicznej. Szczególnie dużym zainteresowaniem dzisiaj cieszą się soki pomidorowe. Są też wspaniałym źródłem substancji biologicznie czynnych, tj. karotenoidów, witamin i soli mineralnych.

A co z połączeniem ogórek – pomidor? Czy rzeczywiście jest szkodliwe ?

Ogórki zawierają enzym – askorbinazę. Enzym ten przyczynia się do rozkładu kwasu askorbinowego (witaminy C), który występuje w pomidorach. Zatem rzeczywiście połączenie pomidora i ogórka może przyczynić się do rozkładu zawartej w pomidorze witaminy C, jednak spokojnie – pozostałe składniki mineralne i witaminy są bezpieczne.


Sumując wszystkie prozdrowotne właściwości pomidorów, po te warzywa powinny sięgać przede wszystkim osoby aktywne fizycznie,a także zmagające się z chorobami układu sercowo-naczyniowego. Wbrew pozorom świetnie uzupełnią nasze braki elektrolitowe po biegunkach, wymiotach i na kacu.

Bibiografia :

– Świderski F, Waszkiewicz-Robak B: Składniki bioaktywne w żywności funkcjonalnej. Przemysł Spożywczy 2012
– Bogacz K: Pomidor – idealne źródło witamin, substancji odżywczych i prozdrowot- nych. Przemysł Fermentacyjny i Owocowo-Warzywny 2011
– Stahl W, Sies H. β-Carotene and other carotenoids in protection from sunlight. Am J Clin Nutr 2012

print

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

%d bloggers like this: