DIETETYK PRUSZKÓW, CATERING 537 845 776; 505 112 737
OK.PLAN

Truskawki – włącz je w swoją dietę!

Truskawki – włącz je w swoją dietę!

Truskawka (a właściwie poziomka truskawka, zwana także poziomką ananasową lub poziomką wielkoowocową) to owoc, który bezspornie kochają wszyscy. Nawet najbardziej uparte dzieciaki, o mocno ograniczonym menu owocowo-warzywnym miękną obliczu tych małych,  aromatycznych owoców i zjadają je ze smakiem. Z truskawek można przygotować zarówno pyszne desery (lody, ciasta, musy), wytrawne sałatki jak orzeźwiające koktajle… Możliwości są ogromne! Czy poza doskonałym smakiem niosą ze sobą coś więcej? Jasne, że tak! Pewnie nie raz słyszałeś (i pewnie sam mówiłeś dziaciakom?), że są bogactwem witamin i składników mineralnych. Zaraz dowiesz się więcej na ten temat.

Witaminki, witaminki!

  • Truskawki są szczególnie bogate w witaminę C (aż 66-100 mg w 100 g!) . Zawierają jej więcej niż cytrusy (cytryny, grejfruty). Dzięki temu stymulują nasz system odpornościowy. Witamina ta zmniejsza ryzyko chorób układu krążenia, neurodegeneracyjnych, nowotworów czy wszelkiego rodzaju infekcji. Dzięki kwasowi askorbinowemu (witamina C) niezbędnemu do syntezy kolagenu, jedzenie truskawek poprawia urodę i działa antystarzeniowo.  
  • Witaminy z grupy B, w tym witaminę B1 i B2 oraz witaminę PP, które m.in. wpływają na prawidłowy metabolizm, utrzymują skórę w dobrej kondycji, zapewniają prawidłowe funkcjonowanie nerwów i przewodu pokarmowego. 

W trosce o szczupłą sylwetkę 

Truskawki składają się w 80 % z wody. Zjadając 100 g truskawek dostarczasz zaledwie 34 kcal. To bardzo niewiele. Jeśli jesteś na diecie bez obaw możesz włączać je w swój jadłospis 🙂

Truskawki zawierają bromelainę – enzym o działaniu przeciwzapalnym, dzięki rozkładaniu białka pokarmowego, wspomaga procesy trawienne. Bromelaina jest również sprzymierzeńcem kobiet walczących z cellulitem – chociaż truskawki nie załatwią sprawy, to możesz pomóc sobie w usunięciu „skórki pomarańczowej” włączając je w swoją dietę! 🙂 

Truskawki dostarczą Ci też sporej ilości błonnika pokarmowego (3 g w 100 g), który reguluje pasaż jelitowy, wiąże nadmiar kwasów tłuszczowych w jelicie (obniżając poziom cholesterolu), reguluje poziom glukozy we krwi, a pęczniejąc daje uczucie sytości, co na redukcji jest bardzo ważne.

Oczywiście nie zjadaj 1 kg na raz, szczególnie, jeśli nie tolerujesz fruktozy, ponieważ nieprzyjemne dolegliwości ze strony układu pokarmowego z pewnością się odezwą… Staraj się nie zjadać ich, jak i innych owoców, solo (pomimo tego, że ich Indeks Glikemiczny nie jest wysoki – wynosi 40)  – wypij do nich kefir, wrzuć łyżkę otrębów czy orzechów, by posiłek miał jeszcze niższy IG i dał Ci sytość na dłuższy czas. Szczególnie pilnować tego muszą osoby z insulinoopornością (o insulinooporności przeczytasz TUTAJ), hiperinsulinemią czy cukrzycą (o cukrzycy przeczytasz TUTAJ).

Truskawka Cię „odkwasi”

Truskawki obfitują w składniki mineralne o działaniu alkalizującym (odkwaszającym). Zanieczyszczenie środowiska, pernamentny stres, nieodpowiednia dieta… Wszystkie te czynniki niekorzystnie wpływają na nasz organizm.  Truskawki są produktem spożywczym o działaniu odkwaszającym (dzięki obecności składników mineralnych zasadotwórczych – magnez, potas, wapń). Potas dodatkowo reguluje gospodarką wodną organizmu (usuwa nadmiar zatrzymanej wody) kontroluje skurcze i pracę mięśni. Wapń wpływa na prawidłową mineralizację kości (w tym zębów) i także wpływa na prawidłowe przewodnictwo nerwowe.

Profilaktyka antynowotworowa

Truskawki są bogactwem przeciwutleniaczy. Oprócz witaminy C i kwasu elagowego (chroni komórki organizmu przed działaniem substancji rakotwórczych) truskawki zawierają również flawonoidy będące antyoksydantami, takie jak: antocyjany, katechiny, kwercetyna oraz kemferol.  Wysoka zawartość witaminy C  chroni komórki organizmu przed bombardowaniem wolnymi rodnikami oraz destrukcyjnym działaniem kancerogenów. Przeciwzapalna kwercetyna także wspiera organizm w walce z reaktywnymi formami tlenu, działając antynoworowo, jak również może wpływać na obniżenie ryzyka występowania miażdżycy. Brytyjscy naukowcy udowodnili, że jedzenie truskawek zmniejsza niebezpieczeństwo pojawienia się chorób układu sercowo-naczyniowego.

Cukrzyca, a truskawka

Zaburzenia glikemii są jednym z naczelnych problemów naszego społeczeństwa. Szacuje się, że liczba chorych na świecie wzrośnie ze 171 milionów (dane z 2000 roku ) do 366 milionów chorych w roku 2033. Naukowcy z San Diego udowodnili, że obecne w truskawkach flawonoidy skutecznie wspierają walkę z powikłaniami cukrzycy typu I – zmniejszają nefropatię oraz ryzyko wystąpienia retinopatii cukrzycowej czy neuropatii.

Dla kogo napar z liści?

Wiedziałeś/aś, że równie wartościowe co same owoce są liście truskawek? Obfitują one w garbniki, składniki mineralne, kwasy organiczne oraz olejki eteryczne. Napar z liści podaje się osobom z biegunką czy z zapaleniem okrężnicy, kamicą czy niedokrwistością. Dobrze sprawdza się u kobiet podczas miesiączki. 

 

Dla kogo niewskazane

Truskawki zawierają spore ilości salicylanów, dlatego osoby mające na nie alergię nie powinny ich włączać w swoją dietę. To samo tyczy się osób uczulonych na ten owoc.

 

Warto włączyć truskawki do naszej diety. Są niskokaloryczne, bogate w witaminy i składniki bioaktywne o szerokim spektrum działania. Po raz kolejny łączymy przyjemne z pożytecznym sięgając po pyszne, słodkie, soczyste i jakże zdrowe owoce!

Chyba dłużej nie trzeba Was przekonywać do włączenia ich do Waszego menu, szczególnie w truskawkowym sezonie 🙂 

Jeśli nie masz pomysłu na wykorzystanie truskawek polecamy pyszne, legalne ciacha z truskawkami! PRZEPIS NA SERNIK JAGLANY Z TRUSKAWKAMI oraz SERNIK NA ZIMNO Z TRUSKAWKAMI

 

 

 

 

  1. Banaś A., Anna Korus. Wartości odżywcze i wykorzystanie w żywieniu owoców truskawki i wiśni. Borgis, Medycyna Rodzinna 2016; 19(3): 158-162
  2. Gwóźdź E., Gębczyński P. Prozdrowotne właściwości owoców, warzyw i ich przetworów. Borgis, Postępy Fititerapii; 2015; (16)4: 268-271
  3. Kozlowska A, Szostak-Wegierek D. Flavonoids — food sources and health benefits. Rocz Panstw Zakl Hig. 2014;65(2):79-85. 
  4. Nowicka J., Trych M.TRUSKAWKI dobre dla zdrowia i urody. Jakie witaminy i minerały zawierają truskawki?
  5. Zdrojewicz Z. , Bieszczad N. , Gąsior P. , Rogoza A., Jedz truskawki – będziesz zdrowszy. Borgis Medycyna Rodzinna; 2017; 20(1): 48-52
print

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

%d bloggers like this: