DIETETYK PRUSZKÓW, CATERING 537 845 776; 505 112 737
OK.plan

Trądzik

 

Każdy w mniejszym lub większym stopniu zmagał się z trądzikiem młodzieńczym. Niestety mimo wejścia w dorosłość, nie wszyscy się go pozbyliśmy… Próbowaliście zmienić dietę?

Oczywiście, trądzik pospolity jest przewlekłą, zapalną chorobą skóry. Nasilenie jego objawów może nastąpić w wyniku: zakażenia bakteryjnego, nadmiernego wydzielania łoju, zaburzeń hormonalnych czy rogowacenia skóry. Ponadto wszystkie dziwne mazidła i cudotwórcze substancje, które wcieramy w swoją skórę, suple połykane przez nas na potęgę (bo przecież wierzymy głęboko, że dzięki temu trądzik zniknie!) nie są obojętne dla funkcjonowania naszego ustroju. Poza tym ile kremów czy substancji ogólnodostępnych ( z pominięciem wszelkich antybiotyków, o których zaraz z ogromnym niesmakiem coś powiemy ) zwalczyło Twój trądzik ? Nie musisz mówić – znamy odpowiedź…  Ale co ma do tego dieta?

W zależności od etiologii stanu zapalnego skóry, trzeba wybrać odpowiednią drogę walki z tym paskudztwem. Czasami odpowiednia farmakoterapia jest rzeczywiście wymagana. Jednak zmiana nawyków żywieniowych, jeśli nie będzie kluczowym czynnikiem, to na pewno wesprze leczenie.

No to co z tą dietą ?

Teraz trochę o tym co z diety eliminować, co ograniczyć a co jeść na potęgę…

Węglowodany i niski indeks glikemiczny

Indeks glikemiczny (IG) jest to wskaźnik, który obrazuje szybkość wzrostu poziomu cukru we krwi po spożyciu 50 g węglowodanów, w porównaniu do stężenia cukru we krwi po spożyciu 50 g czystej glukozy. Produkty spożywcze klasyfikuje się na produkty spożywcze o niskim IG (poniżej 55), średnim IG (55-70) oraz wysokim IG (powyżej 70).
Dzisiejsza dieta, szczególnie wśród dzieci i młodzieży cechuje się wysokim indeksem glikemicznym. Do czego to prowadzi? Do bardzo szybkiego wzrostu poziomu glukozy i insuliny w obiegu.
Najnowsze badania wskazują, że insulina najprawdopodobniej bierze udział w produkcji sebum oraz może wzmagać wzrost IGF-1 (insulinopodobny czynnik wzrostu). Im wyższe stężenie IGF-1 tym gorsza kondycja skóry skolonizowanej przez trądzik. Pionierskie badania Smitha i wsp. dowiodły, że dieta o niskim indeksie glikemicznym przyczyniała się do zredukowania liczby zmian trądzikowych. Dzięki stosowaniu diety o niskim IG oraz zmniejszeniu masy ciała (oczywiście tam, gdzie zachodzi taka potrzeba) udało się osiągnąć zwiększenie wrażliwości na insulinę i co się z tym wiąże zmniejszoną produkcję androgenów (męskie hormony płciowe), które szczególnie u młodych osób w znaczny sposób przyczyniają się do rozwoju trądziku.

W skrócie : masz trądzik, wybieraj produkty o niskim IG, unikaj cukrów prostych !

Źródło : Dawidziak J., Balcerkiewicz M., Dieta jako uzupełnienie leczenia trądziku pospolitego (Acne vulgaris) Część II. Kwasy tłuszczowe, indeks glikemiczny, przetwory mleczne

Tłuszcze

Wy już wiecie ( a jeśli nie wiecie, to dowiedzcie się tutaj: http://okplan.pl/to-co-w-tluszczach-najlepsze/ ), jakie wspaniałe są tłuszcze nienasycone i jak bardzo ich potrzebujemy. Są również niezbędne dla naszej skóry ! Przy każdej najdrobniejszej okazji, męczymy Was informacją, że TŁUSZCZE NIENASYCONE TO WSPANIAŁE PRZECIWUTLENIACZE. A po co nam one ? To też już wiecie ! Wiążą wolne rodniki – dzięki czemu mogą być wydalane z naszego organizmu w bezpiecznej formie, a poza tym fantastycznie łagodzą powstały stan zapalny. Udowodniono, że niedobór wielonienasyconych kwasów tłuszczowych zmniejsza płynność sebum, co powoduje zamknięcie gruczołów łojowych i zaburzenie rogowacenia skóry – powstają zaskórniki.

Mleko

Od dłuższego czasu wiele osób patrzy na produkty mleczne podejrzliwym wzrokiem. Wszystko przez obecność w mleku wielu hormonów i ich prekursorów. I z tym faktem nie ma co dyskutować. Jednak dwukrotnie przeprowadzone badania udowodniły, że jedynie mleko odtłuszczone (typu light) ma negatywny wpływ na skórę. Jak już wspominałyśmy ( o tutaj: https://okplan.pl/pulapki-dietetyczne-zywnosc-typu-light/ ), aby usunąć tłuszcz z danego produktu, nie zmieniając jego właściwości organoleptycznych, trzeba coś do niego dodać. We wspomnianych  badaniach, jednej grupie osób podawano mleko pełnotłuste, drugiej natomiast mleko odtłuszczone. Oprócz tego, obydwie grupy badawcze bazowały na zdrowej, zbilansowanej, antyoksydacyjnej diecie. Polepszenie stanu skóry odnotowano w grupie spożywającej mleko pełnotłuste. Okazało się, że nabiał typu light, wyróżnia się obecnością androgenów. Dodatkowe spożycie tych hormonów negatywnie wpływa na zmiany trądzikowe, szczególnie w okresie dojrzewania. Androgeny mogą odpowiadać za przetłuszczanie się skóry, kolonizację w mieszkach włosowych bakterii z rodziny Propionibacterium acnes oraz nadmierne rogowacenie skóry.

 

Probiotyki

Coraz więcej (z resztą, nie bez przyczyny) mówi się o cudownym wpływie probiotykoterapii na leczenie wielu dolegliwości i schorzeń. Zauważono również związek pomiędzy problemami jelitowymi, a występowaniem trądziku i innymi chorobami skóry. Uszkodzone i nieszczelne jelita przepuszczają do krwi substancje, które nie powinny się w niej znaleźć, powodujące alergie i stany zapalne w całym organizmie… Nieszczelne jelita również słabiej absorbują witaminy, mikroelementy i inne składniki odżywcze, a ich braki sprzyjają trądzikowi.

 

Pamiętaj, by sięgać po produkty jak najbardziej naturalne, nieprzetworzone, nie zawierające konserwantów, tłuszczów typu trans oraz tłuszczów nasyconych. Unikaj gotowej żywności – zup w proszku, produktów instant. Nasza skóra nie przepada również za pikantnymi przyprawami, alkoholem (odwadnia, obciąża wątrobę odpowiedzialną za detoksykację organizmu oraz inicjuje powstanie stanu zapalnego), nadmiarem kawy (odwadnia) oraz czekoladą (cukier i tłuszcze utwardzone!) oraz paleniem (paląc zalewasz swój organizm wolnymi rodnikami, które jak wiesz mocno szkodzą nie tylko Twojej skórze…).

Nie bój się o stan swojej skóry ! Zmień dietę, wyrzuć wszystkie syntetyczne, „cudowne” mazidła i ciesz się nowym wyglądem !

print

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

%d bloggers like this: