DIETETYK PRUSZKÓW, CATERING 537 845 776; 505 112 737
OK.PLAN

Sezon na jabłka!

Sezon na jabłka!
Co jest w jabłkach?
Pektyny
 Należą do grupy związków włókna pokarmowego. Posiadają zdolność wiązania cholesterolu. Dzięki temu zapobiegają powstawaniu blaszek miażdżycowych. Pektyny są również wykorzystywane w leczeniu otyłości. Wypełniają żołądek, co zwiększa poczucie sytości. Regulują gospodarkę kwasów żółciowych. Usuwają ich nadmiar, chroniąc przed powstawaniem kamieni żółciowych oraz ułatwiają i przyspieszają trawienie tłuszczów. Dodatkowo, dzięki zdolności wiązania jonów, oczyszczają organizm z ołowiu oraz kobaltu. Są też bardzo skuteczne w walce z zaparciami. Stanowią swoistą „szczotkę fizjologiczną”, usuwają zalegające resztki pokarmu w jelitach.
Witamina C
Kolejny przeciwutleniacz, wspierający pracę układu odpornościowego. Witamina C posiada też zdolność wiązania wolnych rodników, dzięki czemu zapobiega powstawaniu procesów neurodegeneracyjnych i kancerogennych (stymuluje produkcję interferonu niezwykle pomocnego w leczeniu chorób nowotworowych). Wzmacnia też naczynia krwionośne zapobiegając ich nadmiernemu pękaniu i powstawaniu żylaków.
Witamina A
Wspiera nasz wzrok, obniża poziomu cholesterolu we krwi i zwiększenie odporności naszego organizmu. Blokuje działanie benzopirenu (związku rakotwórczego z dymu tytoniowego) – przekształca go w nieszkodliwe dla zdrowia metabolity. Jest stymulatorem wzrostu, usuwa wolne rodniki, zapobiega wysychaniu i rogowaceniu nabłonka, korzystnie oddziałuje na wzrost kości i włosów.
Witamina E
Witamina młodości i najsilniejszy przeciwutleniacz. Zabezpiecza wielonienasycone kwasy tłuszczowe przed utlenianiem, zapobiega arteriosklerozie i niektórym nowotworom.
Kwercetyna
Wykazuje aktywność przeciwalergiczną i przeciwzapalną poprzez hamowanie enzymów uczestniczących w produkcji leukotrienów i prostaglandyn. Hamuje również uwalnianie histaminy.
Potas
Wysokie stężenie tego pierwiastka nadaje jabłkom właściwości zasadowe. Niech więc nie zmyli was kwaskowy smak tych owoców – jabłko, to świetny sposób na odkwaszenie organizmu.
Błonnik
Jego celem jest usprawnienie perystaltyki jelit, zwiększenie mas kałowych, zapobieganie zaparciom. Błonnik ten wiąże się z kwasami żółciowymi (będącymi produktem ubocznym cholesterolu) i usuwa je z organizmu (działanie hipolipidemiczne, zapobiegające chorobom układu krążenia). Włókno pokarmowe spowalnia uwalnianie glukozy, dzięki czemu nie dochodzi do dużego wyrzuty insuliny. Zapobiega insulinooporności. Wspomaga redukcję masy ciała.
Uwaga! Jabłka są wspaniałym owocem, ale jak ze wszystkim, nie można z nimi przesadzać! Czasami myślimy sobie, że to takie niskokaloryczne owoce, więc bezkarnie możemy się nimi napychać. Taka myśl (i wilczy głód) przychodzi najczęściej wieczorami… Jeśli zdarzy się to raz, nic się nie stanie. Gorzej, jeśli staje się to naszym wieczornym rytuałem. Wtedy już tylko krok do stłuszczonej wątroby i wysokiego poziomu trójglicerydów. Winowajcom jest spora dawka przyjmowanej wraz z nimi fruktozy. Pamiętajcie, że to dawka czyni truciznę…
print

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

%d bloggers like this: