DIETETYK PRUSZKÓW, CATERING 537 845 776; 505 112 737
OK.PLAN

PORZECZKI, czyli niesłusznie niedoceniane owoce

PORZECZKI, czyli niesłusznie niedoceniane owoce

Porzeczki nie są najpopularniejszym, i w naszym mniemaniu, często niedocenianym owocem. Bardzo niesłusznie, gdyż ten mały owoc to prawdziwa bomba witamin i składników wspomagających prawidłową pracę naszego organizmu. 

 

Porzeczki, a zwłaszcza porzeczki czarne, są doskonałym źródłem witaminy C. Oczywiście inne owoce również zawierają wyżej wymienioną witaminę, ale rzadko które w tak dużych ilościach. Zawartość witaminy C w porzeczce czarnej jest kilkukrotnie wyższa niż w owocach cytrusowych takich jak grejpfruty, pomarańcze, mandarynki czy cytryny.  Aby zaspokoić dobowe zapotrzebowanie na witaminę C wystarczy zaledwie garstka (30 g) czarnych porzeczek. Oprócz witaminy C porzeczki posiadają wysoką zawartością żelaza, potasu, wapnia i magnezu. Porzeczki czarne wyróżniają się dodatkowo wysokim poziomem witaminy E, która oprócz tego, że jest przeciwutleniaczem, bierze udział w procesach rozrodczych i przeciwdziała bezpłodności.

Osoby, które chciałyby schudnąć lub po prostu utrzymać stałej masy ciała, również powinny zainteresować się tymi wspaniałymi owocami.  Porcja owoców (1 szklanka) to zaledwie 45 kcal i aż 12 g błonnika pokarmowego. Dzięki temu są one sycące, poprawiają trawienie i zapobiegają zaparciom. Ze względu na właściwości moczopędne, przypisuje im się również właściwości oczyszczające.

Oprócz podstawowych składników odżywczych porzeczki zawierają szereg substancji, którym przypisuje się działanie prozdrowotne. Najważniejszy z żywieniowego punktu widzenia składnik stanowią polifenole. Do tej grupy zalicza się flawonoidy, a wśród nich antocyjany i flawonole oraz kwasy fenolowe o właściwościach przeciwutleniających. Za barwę owoców czarnej porzeczki odpowiadają właśnie antocyjany. Związki te – oprócz nadawania ciemnej barwy – odgrywają istotną rolę w profilaktyce chorób sercowo-naczyniowych. Z kolei większość flawonoli to pochodne  kwercetyny i mirycetyny, która może korzystnie wpływać na poziom cholesterolu we krwi oraz zapobiegać rakowi prostaty.

Pamiętajmy również, ze porzeczki to po prostu smaczne owoce, które możemy wykorzystać do przygotowania wielu potraw. Porzeczki to doskonała baza do przyrządzania słodkich letnich specjałów – chłodzących sorbetów, odżywczych koktajli, galaretek stanowiących samodzielny deser lub dodatek do ciast itp. Świetnie nadają się do mrożenia oraz przyrządzania przetworów na zimę – dżemów, konfitur oraz soków, które pomogą nam uchronić się przed infekcjami jesienią i zimą. 

Jak widać porzeczki częściej powinny pojawiać się w naszej diecie, gdyż ich właściwości potrafią działać cuda!

 

Źródło:

  • https://www.mp.pl/pacjent/dieta/zasady/168503,czarna-porzeczka
  • https://www.fit.pl/dieta/dlaczego-warto-jesc-porzeczki/2138/
  • https://dietetycy.org.pl/niedoceniona-czarna-porzeczka/
print

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

%d bloggers like this: