DIETETYK PRUSZKÓW, CATERING 537 845 776; 505 112 737
OK.PLAN

„Odchudzony” grill – co zrobić, by nie przytyć w te wakacje

„Odchudzony” grill – co zrobić, by nie przytyć w te wakacje

Majówka zbliża się wielkimi krokami, a wraz z nią otwarcie sezonu grillowego. Czy będąc na diecie musisz rezygnować z biesiadowania na świeżym powietrzu? Ależ skąd!

Skorzystaj z kilku naszych rad i ciesz się wspólnym grillowaniem z najbliższymi, bez niepotrzebnego stresu przy stawaniu na wadze.  🙂

  1. Postaw na chude gatunki mięs takie jak kurczak czy indyk. Karkówka, kaszanka i tłusta kiełbasa nie są jedynymi produktami, które nadają się na grilla. Nie obawiaj się, że chude mięso przyrządzone na grillu będzie suche. Wystarczy wcześniej je dobrze zamarynować i nie trzymać na ruszcie zbyt długo, a będzie soczyste i pyszne. Dodatkowo mięso to wymaga krótszej obróbki termicznej, dzięki czemu nie jest tak długo narażone na wnikanie grillowych, szkodliwych oparów.Wrzuć na grilla również świeże ryby! Są one świetnym źródłem pełnowartościowego białka, kwasów z rodziny omega – 3, witaminy D, jodu czy selenu. Warto o nich pamiętać również przy tej okazji! Wystarczy skropić je sokiem z cytryny, posypać świeżymi ziołami i będą smakowały wybornie. 
  2. Nie zapomnij o warzywach! Któż nie lubi szaszłyków z grilla? Możesz nabić na nie co tylko chcesz – paprykę, pieczarki, cukinię, kabaczki, cebulę, kalarepkę, pietruszkę, selera, marchewkę… Mały wybór? Jeśli nie lubisz warzyw po obróbce termicznej, przyrządź z nich sałatkę, którą zjesz z przygotowanym mięchem. Dzięki błonnikowi w nim zawartemu szybciej i na dłużej będziesz syta/y (tylko pamiętaj przy tym o wodzie!), błonnik zwiąże nadmiar kwasów tłuszczowych przyjętych wraz z posiłkiem, obniży IG diety. Dodatkowo antyoksydanty rozprawią się z wolnymi rodnikami powstałymi podczas pieczenia na grillu. Warto polać je na surowo dobrej jakości tłuszczem jak olej lniany czy oliwa z oliwek, by witaminy w nich rozpuszczalne mogły się odpowiednio przyswoić.
  3. Nie kupuj gotowych marynat! Zamiast pakować w siebie dużą dawkę soli, utwardzonych tłuszczów oraz glutaminianu monosodowego postaw na naturę. W mgnieniu oka zrobisz własną marynatę – wrzuć świeże zioła: bazylię, oregano, rozmaryn, kolendrę, czosnek, papryczkę chilli, skrop sokiem z cytryny i odstaw na kilka godzin. Dzięki temu prostemu zabiegowi obniżysz ilość szkodliwych substancji wytworzonych podczas grillowania. Uwierz nam, warto.
  4. Zrezygnuj z kupnych sosów. Sam/a możesz przygotować coś o wiele zdrowszego i smaczniejszego. Weź do ręki jogurt naturalny, dodaj do niego ulubione zioła, ząbek czosnku, wlej oleju lnianego i trochę musztardy. Wszystko pomieszaj i sos gotowy ?
  5. Pamiętaj, by nie grillować bezpośrednio na ruszcie. Skorzystaj z tacek czy zawijaj potrawy w folię aluminiową. Tłuszcz skapujący do ognia wydziela rakotwórcze związki*, których opary unosząc się ku górze wnikają w głąb mięsa. Nie jedz spalonego mięsa , ponieważ powstała wówczas akroleina ma działanie silnie cytotoksyczne, reaguje z cząsteczkami białek, DNA i fosfolipidów. Nie jedz również mięsa niedopieczonego…
  6. Do rozpalenia grilla używaj brykietu z drzew liściastych lub węgla drzewnego. Korzystaj wyłącznie  naturalnych podpałek zawierających spirytus.

 

To tylko kilka rzeczy, które mają niebagatelne znaczenie przy zdrowym grillowaniu. Wprowadzenie niewielkich modyfikacji wcale nie sprawi, że dania prosto z rusztu będą mniej smaczne. Wręcz przeciwnie! Zdrowy grill pełny jest kolorów, świeżych ziół i pięknych aromatów. Spróbujesz?

Masz wybór. Zawsze możesz powiedzieć, że grill to wyjątkowa sytuacja i wrzucać co tydzień na niego to co zawsze – karkówkę, kaszankę czy kiełbachę. Zrób jednak rachunek sumienia, czy te „wyjątkowe sytuacje” nie zdarzają się u Ciebie zbyt często? Może pora na małe zmiany?

Pamiętaj też, by wykorzystać piękną pogodę i spędzać czas aktywnie, kiedy tylko się da. Dzięki temu te niewielkie grzeszki ujdą Ci płazem ?

Wspaniałego czasu dla Ciebie i Twoich najbliższych!

Dietetyczki ok.plan

 

* Mięsne produkty z grilla są źródłem związków o działaniu kancerogennym lub potencjalnie kancerogennym, wśród których najczęściej wymieniane są: wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne (WWA), heterocykliczne aminy aromatyczne (HCA) oraz akrylamid.

print

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

%d bloggers like this: