DIETETYK PRUSZKÓW, CATERING 537 845 776; 505 112 737
OK.plan

Nie bój się buraków!

Nie bój się buraków!

Buraki to tanie i łatwo dostępne warzywa. Dlaczego więc tak rzadko po nie sięgamy? Owszem, na Polskich stołach pojawiają się często w postaci zasmażanej czy marynowanej. Ale kto z nas na codzień robi sobie kanapki z burakiem, koktajle, soki czy sałatki ? 

Co kryją buraki ?

Moc witamin i minerałów ! 

❤️ prowitamina A  ( beta karoten ) – β-Karoten jest bezpieczną odmianą karotenu, gdyż organizm przetwarza tylko taką jego ilość, jaka jest mu potrzebna – nie możemy przedawkować prowitaminy. Przyczynia się między innymi do ochrony przed drobnoustrojami. Ma działanie antyoksydacyjne, a także korzystnie wpływa na funkcjonowanie wzroku oraz wspiera system immunologiczny (podnosi odporność). Dzięki antyoksydacyjnym właściwościom beta karoten wiąże wolne rodniki, które bardzo niekorzystnie wpływają na życie komórkowe – niszczą błonę naszych komórek i stymulują je do niepotrzebnych podziałów –  tak często powstają guzy nowotworowe…

❤️  Witamina C – Kolejny przeciwutleniacz, wspierający pracę układu odpornościowego. Kwas askorbinowy posiada też zdolność wiązania wolnych rodników, dzięki czemu zapobiega powstawaniu procesów neurodegeneracyjnych i kancerogennych (stymuluje produkcję interferonu niezwykle pomocnego w leczeniu chorób nowotworowych). Wzmacnia też naczynia krwionośne zapobiegając ich nadmiernemu pękaniu i powstawaniu żylaków.

❤️  Witaminy z grupy B – biorą udział w metabolizmie białek, tłuszczów, węglowodanów. Korzystnie wpływają na pracę układu nerwowego – obniżają napięcie i stres. Kwas foliowy wpływa na poziom cholesterolu (jest dawcą grupy metylowej niezbędnej do przemiany miażdżycorodnej homocysteiny do metioniny). Bierze udział w prewencji anemii.

❤️ Błonnik – Jego celem jest usprawnienie perystaltyki jelit, zwiększenie mas kałowych. Buraki są świetnym sposobem na walkę z zaparciami (te jedzone na surowo w soku, koktajlu czy surówce). Błonnik ten wiąże się z kwasami żółciowymi (będącymi produktem ubocznym cholesterolu) i usuwa je z organizmu (działanie hipolipidemiczne, zapobiegające chorobom układu krążenia). Regularnie pity sok z buraka skutecznie obniża poziom cholesterolu. Włókno pokarmowe spowalnia uwalnianie glukozy, dzięki czemu nie dochodzi do dużego wyrzuty insuliny. Zapobiega insulinooporności. Wspomaga redukcję masy ciała. 

❤️ Składniki mineralne żelazo (składnik ten ma działanie antyanemiczne – wykorzystywane w procesie tworzenia krwinek czerwonych, detoksykujące organizm, wpływa również na metabolizm cholesterolu. Dzięki obecności tego składnika buraki zalecane są osobom cierpiącym na hemofilię, anemię czy białaczkę. Zawarta w burakach miedź wspomaga wzrost, rozwój oraz reguluje przemianę materii. Magnez i potas mają pozytywny wpływ na redukcję ciśnienia oraz inne choroby układu krążenia. Wysoka zawartość składników mineralnych zasadotwórczych
powoduje działanie odkwaszające tych warzyw.

 

Burak, a anemia

Buraki mają działanie krwiotwórcze i oczyszczające krew. Zawarte w tych warzywach przeciwutleniacze (w tym antocyjany) kilkukrotnie zwiększają przyswajanie tlenu przez komórki. Składniki występujące w tych warzywach skutecznie wspomagają działanie układu krwionośnego.  Pij codziennie 0,5-1 szklanki soku z buraka, a nigdy nie będziesz miała/miał problemów z poziomem krwinek czerwonych.

 

Burak, przyjacielem osób z nadciśnieniem!  

Zgodnie z badaniami, azotany zawarte w burakach podnoszą stężenie we krwi tlenku azotu, a ten reguluje ciśnienie krwi. Fenomenem jest to, że im wyższe ciśnienie tętnicze pacjenta, tym silniejsze działanie hipotensyjne składników buraka! W ten naturalny sposób możemy redukować jeden z głównych czynników chorób układu krążenia.

 

Burak dla sportowców

W tym przypadku cudowne właściwości buraków również (tak jak u nadciśnieniowców) zawdzięczamy obecności substancji azotowych. W przeprowadzonych badaniach azotany obniżały koszt tlenowy wykonywanych ćwiczeń o submaksymalnej intensywności. Tlenek azotu może stymulować pracę mięśni poprzez zwiększenie przepływu krwi, kurczliwości mięśni, oddychania komórkowego, przez co wykazuje działanie ergogeniczne (ergogeniki to substancje zaangażowane w metabolizm wysiłkowy, stymulują pracę organizmu). Okazuje się, że najwięcej korzyści z picia soku z buraka mają sportowcy o mniejszym stopniu wytrenowania, którzy uprawiają sporty o czasie trwania 5-30 minut oraz zawodnicy sportów drużynowych.

Wniosek: sok z buraka wpływa na wydolność wysiłkową organizmu. Korzyści w włączenia soku z buraka u osób uprawiających sport jest wiele. Warto to robić,również dlatego, że jest to naturalna forma suplementacji. Jeśli nie wiesz jak przygotować sok z kiszonego buraka kliknij tutaj

Burak w walce z nowotworem 

 Zawartości silnych antocyjanów, przeciwutleniaczy, czerwonych pigmentów-których buraki zawierają największe ilości-wspomaga walkę z rakiem. Związki te zwalczają wolne rodniki, które uszkadzają DNA i potęgują rozwój raka. Wspomagają organizm po chemioterapii, w niedokrwistości, anemii, białaczce, przeciwdziałają wielu innym nowotworom.W przypadku pacjentów po chemioterapii morfologia krwi uległa znaczącej poprawie po zastosowaniu kuracji buraczanej. Obiecujące są też doświadczenia w początkowym stadium nowotworu układu limfatycznego.


Buraki wspomagają naszą wątrobę (są też świetne na kaca !)

Z uwagi na działanie oczyszczające buraki świetnie wspomagają pracę wątroby, a dzięki właściwościom zasadotwórczym wspaniale znoszą kaca. Betamina w nich zawarta, reguluje pracę wątroby i przewodów żółciowych, a także woreczka żółciowego – jest to zatem znakomite lekarstwo dla wszystkich chorych na wątrobę czy woreczek żółciowy. Burak dzięki swoim właściwościom „spalającym tłuszcz” i chroniącym wątrobę, polecany jest także w przypadku gdy wątroba niedomaga z powodu tzw. problemu alkoholowego.

Jak przygotować buraki?

Z burakami, jak z większością warzyw – nie rozgotowuj ich (ponieważ mają wtedy wysoki Indeks Glikemiczny), nie gotuj w dużych ilościach wody (jeśli robisz z nich zupę, jest ok), a najlepiej wrzuć do piekarnika w skórce i upiecz (zależy od wielkości, ale muszą posiedzieć w piekarniku około 1 godziny). Tak przygotowane buraki obierz dopiero przed jedzeniem. Pamiętaj, że najwięcej wartości dostarczą Ci one, kiedy wyciśniesz z nich sok przejdź do przepisu, zakisisz czy wrzucisz na surowo do koktajlu.

 

 

 
 
 
#dieta #anemia #burak #sport #dietasportowa #sokzkiszonegoburaka #dietetyk #zdrowie
print

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

%d bloggers like this: