DIETETYK PRUSZKÓW, CATERING 537 845 776; 505 112 737
OK.plan

Kawa – pić czy nie pić?

Kawa – pić czy nie pić?

Kawa dla wielu z nas jest codziennym rytuałem, chwilą dla siebie, momentem przyjemności. Czarny napój świetnie pobudza z rana, sprawia, że dzień rozpoczęty od filiżanki kawy, nie może być zły! O tym jak bardzo lubimy kawę świadczy wielkość jej rocznej konsumpcji, który wynosi, aż 3 kg na 1 osobę!  

Podejmując postanowienia noworoczne wielu z Was mówi: „od dzisiaj koniec z kawą!”. Czy rzeczywiście istnieje taka potrzeba, by odbierać sobie tą radość? Może kawa  jest zbyt mocno demonizowana? Sprawdźmy!

 

Nie piję kawy, bo mocno odwadnia…

Według naukowców z Uniwersytetu w Birmingam, kawa wypijana regularnie, w umiarkowanych ilościach nie wykazuje działania odwadniającego. Wcześniejsze badania przedstawiały nam skutki czystej kofeiny, która wykazuje efekt diuretyczny (moczopędny), stąd te przekonanie, że napoje zawierające kofeinę działają w ten sam sposób. Jak się okazało, efekt picia kawy nie można porównywać do czystej kofeiny. Można zachować prawidłowy bilans płynów włączając w dietę małą czarną 🙂    

Kawa na „dzień dobry”

Budzisz się rano i sięgasz po filiżankę kawy, żeby móc funkcjonować? Co sprawia, że kawa stawia Cię na nogi? Kofeina w niej zawarta powoduje zwiększone wydzielanie neuroprzekaźników (adrenaliny, noradrenaliny, acetylocholiny, dopaminy), pobudzając układ nerwowy, przyspieszając akcję serca, usprawniając przepływ krwi do mózgu, dzięki czemu znosi uczucie zmęczenia, poprawia koncentrację i pobudza.

Kawa dobra na odchudzanie…

Odchudzające działanie kawy zawdzięczmy najważniejszej substancji zawartej w ziarnie kawowca – kofeinie. Kofeina wykazuje aktywność pobudzania ośrodków autonomicznych – ośrodka przemiany materii, co prowadzi do nasilenia glikolizy i lipolizy.  Kofeina przyczynia się do szybszego spalania tkanki tłuszczowej (jeszcze lepszy efekt uzyskasz włączając ćwiczenia), podkręca metabolizm . Zatem, jeśli jesteś na diecie odchudzającej, picie kawy wesprze Twoją walkę z nadprogramowymi kilogramami.

Kawa a nowotwory…

Światowa Fundacja Badań nad Rakiem (WCRF) w ramach badania wpływu diety na zachorowalność na nowotwory sprawdziła, jak kawa działa na nasz organizm. Okazało się, że już regularne wypijanie 1 filiżanki dziennie zmniejsza ryzyko wystąpienia nowotworu wątroby o 14%! Antyoksydanty zawarte w kawie wykazują właściwości regeneracyjne i hepatoprotekcyjne (chroni wątrobę) – szczególnie, jeśli chodzi o jej uszkodzenia spowodowane spożywaniem alkoholu czy aflatoksyn (mykotoksyny, które pojawiają się w źle przechowywanych produktach np. zbożach, mąkach, orzeszkach ziemnych.

Wypłukuje składniki mineralne z organizmu…

Polifenole obecne w kawie mogą wiązać żelazo niehemowe i hamować jego wchłanianie. Wystarczy wypić do posiłku małą filiżankę, a absorpcja żelaza będzie zmniejszona o 24-73%. Unikaj picia kawy (czy herbaty) w trakcie posiłków, a unikniesz wiązania żelaza. Odczekaj przynajmniej pół godziny, zanim sięgniesz po napój. U ludzi spożywających małe ilości wapnia, kofeina w niewielkim stopniu zwiększa wydalanie wapnia i magnezu z moczem. Dbajmy przede wszystkim o dzieci, ponieważ według badań spożywanie kofeiny w czasie intensywnego wzrostu kości może mieć negatywny wpływ na ich strukturę. Wczesne narażenie organizmu na kofeinę może
zwiększać ryzyko złamań. 

Kawa zakwasza…                             

Picie kawy rzeczywiście przyczynia się do zakwaszenia organizmu. Nie pomagają również czynniki środowiskowe jak stres, dieta bogata w tłuszcze zwierzęce i cukry, brak snu… Ważna w tym przypadku jest prawidłowo zbilansowana dieta, bogata w antyoksydanty, zdrowe kwasy tłuszczowe pomagające organizmowi walczyć z wolnymi rodnikami. Czytaj więcej…

Czarna czy biała?

Kontrowersji na temat tego jaką kawę wybrać jest mnóstwo….Badań na temat picia kawy z mlekiem i bez niego, także mamy całą masę i jak na razie nie dowiedziono, jakie rozwiązanie będzie najlepsze.  Jedni mówią, że kawa czarna silnie zakwasza i wypłukuje wapń, magnez i żelazo, drudzy, że kawa z mlekiem jest ciężkostrawna i mniej pobudza.

Prawda leży po środku… Czarna kawa silniej pobudzi (nie dlatego, że mleko ma wpływ na zawartość kofeiny, lecz ilość kawy wlana do kubka jest mniejsza, gdy dodasz tego białego napoju) niż ta z mlekiem, ale wypłucze składniki mineralne – szczególnie wapń. Pijąc kawę z mlekiem zabezpieczamy się przed nadmierną utratą wapnia, ponieważ mleko jest najlepszym jego źródłem. Dodatkowo wapń zawarty w mleku wiąże zawarty w kawie kwas szczawiowy. Często też słyszy się o tym, że mleko wlane do kawy obniża w niej zawartość przeciwutleniaczy. Badania dowodzą, że nie jest to prawdą. Mleko ma nieznaczny (jeśli w ogóle) wpływ na ilość przeciwutleniaczy w kawie.  

Zatem drogi Czytelniku, jeśli nie cierpisz na nietolerancję laktozy (bądź kazeiny) bez obaw pij kawę z mlekiem.

Kawa nie dla każdego…

Osoby z podwyższonym ciśnieniem, miażdżycą, anemią (wiąże żelazo), zespołem jelita drażliwego, chorobą wrzodową (kawa pobudza wydzielanie soków żołądkowych i gastryny), osteoporozą (wypłukuje wapń) czy dną moczanową (zawiera puryny) powinny  unikać picia kawy.

Również, jeśli masz problemy ze snem, zrezygnuj z kawy po godzinie 17. Być może wcześniej nie dostrzegałeś związku, ale kawa wypijana przed snem przyczynia się do jego skrócenia oraz obniżenia jakości wypoczynku.

Istnieje możliwość, że kofeina może działać niekorzystnie również na osoby cierpiące na choroby psychiczne, poprzez nasilenie objawów choroby i hamowanie działania leków.

Kobieto w ciąży i matko karmiąca piersią! Ty również powinnaś ograniczyć spożywanie kofeiny do bezpiecznej normy. Czytaj więcej

Pamiętaj o umiarze…

Pijąc kawę zachowaj umiar (jak zawsze), ponieważ nadmierne, długotrwałe spożycie kofeiny (powyżej 500–600 mg dziennie) może prowadzić do uzależnienia i powodować szereg niekorzystnych objawów, takich jak: zbytnią pobudliwość, uczucie niepokoju, arytmię, bezsenność, bóle głowy, problemy żołądkowe.

Pić czy nie pić?

Dobra wiadomość! Jeśli nie cierpisz na choroby, w których picie kawy jest zakazane nie musisz rezygnować z tego napoju! Nie rób tego jednak na pusty żołądek (chyba, że chcesz nabawić się wrzodów), zawsze zjedz przynajmniej kęs kanapki. Parząc kawę używaj filtra – na nim zostaną związki podnoszące poziom miażdżycorodnego cholesterolu i homocysteiny (odpowiedzialne za to są diterpeny – związki lipidowe kawy).

Przy zdrowej, prawidłowo zbilansowanej diecie filiżanka dobrej kawy (mielonej) może jedynie pomóc, nie zaszkodzić 🙂  Kawa jest przedmiotem wielu badań, na których wyniki czekamy z niecierpliwością!

Wniosek: Umiarkowane picie kawy jest w pełni bezpieczne i nie stanowi ryzyka dla zdrowia.

 

Bibliografia:

  1. Bojarowicz , Przygoda M. Kofeina. Cz. I. Powszechność stosowania kofeiny oraz jej działanie na organizm. Probl Hig Epidemiol 2012, 93(1): 8-13              
  2. Kudelska W., Wybrane substancje chemiczne stosowane w preparatach odchudzających. PRACE NAUKOWE Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie, 2009, 9-15
  3. Wierzejska R., Kofeina – powszechny składnik diety i jej wpływ na zdrowie. Roczniki Państwowego Zakładu Higieny 2012, 63, Nr 2, 141 – 147
  4. Wierzejska R, Jarosz M. Coffee drinking and risk of type 2 diabetes mellitus. Optimistic scientific data, Przegl Epidemiol. 2012;66(3):509-12.
  5. Żukiewicz-Sobczak W., Krasowska E., Sobczak P., Horoch A. , Wojtyła A. , Piątek J. Wpływ spożycia kawy na organizm człowieka. Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, 2012, Tom 18, Nr 1, 71-76
print
Jeden komentarz - Dodaj komentarz
  • Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

    %d bloggers like this: