DIETETYK PRUSZKÓW, CATERING 537 845 776; 505 112 737
OK.plan

Kasza jaglana – wartość odżywcza

Kasza jaglana – wartość odżywcza

Nietrudno zauważyć, że stajemy się coraz bardziej świadomymi konsumentami. Coraz częściej czytamy etykiety i wertujemy Internet  sprawdzając co powinniśmy jeść, a czego nie, by cieszyć się dobrym zdrowiem. Z chęcią sięgamy po produkty pełnowartościowe i niskoprzetworzone. Dlatego, po długim okresie zapomnienia kasza jaglana wraca do łask.

Lubimy ją, bo możemy zrobić z niej prawie wszystko, począwszy od kotletów, przez pasztety i desery, a w dodatku, mówi się, że jest zdrowa. Sprawdźmy, czy to prawda…

Królowa kasz

Kasza jaglana wytwarzana jest z łuskanego ziarna prosa. Jest lekkostrawna (ze względu na niską ilość błonnika), nie zalega w przewodzie pokarmowym i nie powoduje wzdęć. Kasza ta, to źródło dobrze przyswajalnego białka (zawiera go ok. 11%, w zależności od uprawy, przyswajalnego w 85%) , w tym aminokwasu tryptofanu, budującego serotoninę*. Dostarcza organizmowi wiele witamin (szczególnie z grupy B) oraz składników mineralnych – przede wszystkim żelaza, w ilości w jakiej nie dostarcza go żadna inna kasza. Dodatkowo proso działa moczopędnie, wzmacnia nerki, wzmaga działanie żołądka, wątroby i trzustki. Pomocne przy niestrawności, biegunkach i wymiotach.

 

Alternatywa dla osób cierpiących na celiakię i nietolerancję glutenu

Kasza jaglana nie zawiera w swoim składzie glutenu, dlatego doskonale sprawdzi się w jadłospisach cierpiących na celiakię i alergików. Ta właściwość kaszy jaglanej również przyczynia się do jej spopularyzowania, ponieważ żyjemy w czasach, gdzie coraz więcej osób musi wykluczyć z diety to alergizujące białko.

Dla urody?

Drogie Panie, dobrze wiedzieć, że kasza ta zawiera rzadko występującą w produktach spożywczych krzemionkę. A co ona nam daje? Krzemionka poprawia kondycję skóry, włosów i paznokci oraz stawów. Krzem również chroni przed odwapnianiem kości (profilaktyka osteoporozy) oraz zwiększa elastyczność naczyń krwionośnych. Dodatkowo dzięki zawartości antyoksydantów opóźnia procesy starzenia organizmu.

Dla mózgu?

Wiedziałeś/aś, że kasza ta zawiera lecytynę? Lecytyna poprawia pamięć, koncentrację oraz pracę mózgu. Jeśli czeka Cię intensywna praca umysłowa, włącz do swojej diety dania z kaszy jaglanej .. Pracę mózgu wspierają również witaminy z grupy B, których kasza jaglana jest doskonałym źródłem.

Przeciw stresom?

Dzięki zawartemu w kaszy jaglanej magnezowi, łatwiej będzie Ci zmierzyć się ze stresującymi sytuacjami. Również wysoka zawartość witamin z grupy B ( B1,B2,B5,B6 i kwasu foliowego) stymuluje produkcję neuroprzekaźników usprawniając przewodzenie sygnałów nerwowych. Dodatkowo tonizują, zmniejszają stres i zapobiegają przemęczeniu.

Na diecie odchudzającej?

Pomimo niskiej zawartości błonnika i wysokiemu IG warto włączyć jaglankę do diety redukcyjnej. Wystarczy spożywać ją w towarzystwie zdrowych tłuszczów (np. orzechy włoskie, olej lniany, pestki) oraz pełnowartościowego białka (mięso drobiowe, ryby, jaja), wtedy IG zostanie obniżony. Krzem zawarty w kaszy jaglanej poprawia przemianę materii ułatwiając w ten sposób odchudzanie. Kasza oczyszcza również jelita, dzięki czemu jedząc kaszę, waga spadnie.

Kasza jaglana bardzo często stosowana jest w kuracjach oczyszczających organizm. (Poczytaj:KURACJA OCZYSZCZAJĄCA) Dlaczego? Wynika to z jej silnych właściwości detoksykacyjnych. Spożywanie jej, wspiera usuwanie złogów, metali oraz toksyn zalegających w naszym organizmie. Nie bój się kaszy, będąc na diecie!

Czy ta kasza odkwasza?

Zakwaszenie organizmu jest zjawiskiem bardzo częstym. Spadek energii, częste zapadanie na choroby, wzrost wagi i problemy z jej zrzuceniem, problemy skórne itd….Zdecydowana większość produktów spożywczych posiada właściwości zakwaszające organizm. Pomagają im w tym zanieczyszczenie środowiska i stres. Kasza jaglana jako jedna z nielicznych kasz działanie zasadotwórcze (kasza gryczana również).  Włączając ją do swojego jadłospisu, dbasz o zdrowie.

Antynowotworowa?

Zawiera ona w swoim składzie antyoksydanty, które usuwają wolne rodniki tlenowe. Wolne rodniki przyczyniają się do rozwoju wielu chorób, w tym nowotworowych. Lignany (fito estrogeny) wspomagają utrzymanie właściwej gospodarki hormonalnej u pań, zapobiegając rozwojowi nowotworów hormonozależnych takich jak rak piersi, jajnika czy macicy.

Komu pomoże?

Kasza jaglana polecana jest w chorobach wątroby, jelit, nerek (ponieważ jest lekkostrawna) oraz przy wyziębieniu organizmu. Okazuje się, że kasza ta stanowi doskonałe domowe lekarstwo! Wysuszając nadmiar wydzieliny/śluzu (który często przyczynia się do rozwoju stanów zapalnych dróg oddechowych) świetnie sprawdza się w walce z infekcjami górnych dróg oddechowych oraz przeziębienia.

Sportowcu!

Kasza jaglana sprawdza się po treningu! Dlaczego? Jak wyżej pisałyśmy, zawiera sporą ilość węglowodanów (mało błonnika) oraz łatwo przyswajalnego białka co pozytywnie wpłynie na regenerację mięśni po aktywności fizycznej.

Jak pozbyć się goryczki?

Nie raz gotowałeś/aś kaszę i była gorzka? Spokojnie. Wystarczy ją dokładnie wypłukać (kilkukrotnie), aż pozbędziemy się mętnego zabarwienia wody. Ten sam efekt uzyskamy prażąc ją na suchej patelni i przepłukując ją później wrzątkiem. Nie pomijaj tych zabiegów, ponieważ dzięki nim pozbędziesz się substancji utrudniających wchłanianie składników odżywczych (antyodżywczych fitynianów).

Gotując zalej 1 szklankę kaszy 2,5 szklankami wody i nie mieszaj jej! To spowoduje, że po ugotowaniu nadal będzie sypka.

Szukasz inspiracji na dania z kaszy jaglanej?

PRZEPIS NA CZEKOLADOWY SERNIK JAGLANY

SZYBKI BATON CZEKOLADOWO-KOKOSOWY

BUDYŃ JAGLANY Z OWOCOWYM MUSEM

 

*serotonina – neuroprzekaźnik odpowiedzialny na dobry nastrój i spokojny sen

 

Bibliografia:

  1. Czaja J., Lebiedzińska A. , Dawidowska A., Panasiuk K.,  Szefer P., kasze źródłem tiaminy i niacyny w diecie człowieka. Bromatologia i Chemia Toksykologiczna, 2009, 3, str. 831 – 835
  2. Florkiewicz A., Filipiak-Florkiewicz A., Topolska K., Cieślik E., Kapusta-Duch J., wpływ metody obróbki hydrotermicznej na zawartość wybranych składników mineralnych w kaszach. Bromatologia i Chemia Toksykologiczna, 2015, 2, str. 196 – 204
  3. Kreft M., Buckwheat phenolic metabolites in health and disease. Nutrition research reviews, 2016 Jun;29(1):30-9
  4. Przetaczek – Rożnowska I., Bubis E., zboża bezglutenowe alternatywą dla osób chorych na celiakię. Kosmos, Problemy Nauk Biologicznych. Polskie towarzystwo Przyrodników im. M. Kopernika, 2016, s. 127-129
  5. Wojtasik A., Daniewski W., Kunachowicz H., Ocena wybranych produktów spożywczych w aspekcie możliwości ich stosowania w diecie bezglutenowej. Bromatologia i Chemia Toksykologiczna, 2010, 3, str. 362 – 371
print

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

%d bloggers like this: