DIETETYK PRUSZKÓW, CATERING 537 845 776; 505 112 737
OK.PLAN

Co kryje w sobie jajko?

Co kryje w sobie jajko?

Jak myślisz, ile jajek w ciągu roku zjada statystyczny Polak? Konsumujemy ich średnio 160 sztuk rocznie. Dużo? Niekoniecznie. Znacznie mniej niż przeciętnie w UE (powyżej 200 sztuk), szczególnie w krajach Europy zachodniej, gdzie ich spożycie oscyluje w granicach 240-260 jaj na rok. To zaskakujące, ponieważ jesteśmy ich znaczącym producentem. 

Szczęśliwie, Wielkanoc jest czasem, w którym sięgamy po nie zdecydowanie częściej. I dobrze, bo jaja są doskonałym produktem dostarczanym nam przez naturę 🙂 Nie przez przypadek jajko nazwane jest symbolem życia. Zawiera ono wszystkie składniki niezbędne do prawidłowego rozwoju oraz funkcjonowania organizmu.

Co kryje jajko?

  • pełnowartościowe białko – białko jaja jest białkiem pełnowartościowym (zawiera wszystkie aminokwasy egzogenne, których organizm sam nie wytwarza)  ma optymalny dla naszych potrzeb skład i doskonale sprawdza się jako budulec naszego organizmu. Przez wiele lat białko jaja uznawane było za wzorzec, z którym porównywano wartość odżywczą innych białek. Wiesz, że zjedzenie tylko 1 jajka w 25% pokrywa zapotrzebowanie na białko 70 kg człowieka!
  • tłuszcze – wykazują wysoką wartość biologiczną, ze względu na unikatowy skład. Mamy tutaj ok 30 % fosfolipidów (z czego 60 % to fosfatydylocholina).
    • lecytyna –  posiada właściwości lipotropowe, dzięki czemu rozbija tłuszcz przyspieszając metabolizm. Często stosowana jako suplement dla sportowców, usprawniający spalanie zbędnej tkanki tłuszczowej. Dodatkowo wspomaga pamięć i koncentrację, stymuluje procesy myślowe, przyspiesza naukę oraz ułatwia odchudzanie.:) Co ciekawe, jajo zawiera 3 razy więcej aktywnej lecytyny niż soja, z którego głównie ją pozyskujemy. Lecytyna to ważne źródło inozytu i choliny – 1 jajko zawiera ok 280 mg choliny. Substancje te są budulcem mózgu, tkanki nerwowej i neuroprzekaźników. Dodatkowo chronią wątrobę przed stłuszczeniem i martwicą, dzięki czemu regulują cholesterol oraz zabezpieczają nas organizm przed kumulacją toksyn (wątroba pełni funkcję detoksykacyjną)
    • karotenoidy, ksantofile (luteina i zeaksantyna) – związki przeciwutleniające; badania wykazały, że zjadanie 1 jajka każdego dnia ma istotny wpływ na wzrost poziomu luteiny, bez podwyższania cholesterolu we krwi. Luteina przyczynia się do obniżenia ryzyka degeneracji plamki żółtej oka, która wpływa na pogorszenie widzenia, utratę wzroku i wystąpienie katarakty.
  • witaminy –  A, D, E (silny przeciwutleniacz), K, które skumulowane są w żółtku. Znajduje się w nim również kwas foliowy, wpływający na prawidłową gospodarkę lipidową (wpływa na poziom cholesterolu) oraz jest odpowiedzialny za prawidłowy rozwój cewy nerwowej.
  • składniki mineralne – cynk, dzięki któremu mamy piękną skórę, włosy i paznokcie, żelazo przeciwdziałające anemii, naturalny selen (bardzo silny przeciwutleniacz) i jod niezbędne dla prawidłowej pracy tarczycy. Skorupka jajka jest doskonałym, dobrze przyswajalnym źródłem wapnia i po właściwym przygotowaniu stanowi świetny sposób na uzupełnienie diety w ten składnik mineralny.

Jajka a cholesterol…

„Nie jem jajek, bo boję się wysokiego cholesterolu…”  Uważa się o tym, że spożycie jajek, zawierających znaczną ilość cholesterolu przyczynia się do rozwoju chorób sercowo-naczyniowych. Czy słusznie?

Jajko dzięki obecności lecytyny oraz NNKT skutecznie regulują poziom cholesterolu we krwi (zarówno ogólnego, jak i frakcji LDL – miażdżycorodnej). Cholina i inozytol stymulują metabolizm tłuszczu w organizmie, chronią przed zaburzeniami lipidowymi oraz osłaniają wątrobę przed stłuszczeniem, zapobiegając upośledzonemu działaniu tego narządu (a to tutaj dochodzi do przemian cholesterolu). Ponadto poprawiają rozpuszczalność cholesterolu, pomagają pozbyć się go z tkanek, tym samym podnosząc poziom „dobrego” cholesterolu, a obniżając „złego”. 

Nie bój się jeść jajek! To samo zdrowie 🙂

Śniadania zawierające jajka np. jajecznica, omlety, sałatki z jajkiem sadzonym doskonale regulują całodzienną glikemię, sycą na długo oraz dają energię. Spróbuj sam!

 

 

Bibliografia:

  1. Dymkowska-Malesa M. , Walczak Z., Suplementacja w sporcie. Nowiny Lekarskie 2011, 80, 3, 199–204
  2. Grabowski T.: Jaja spożywcze Omega-3. Polskie Drobiarstwo, 2006, 2, 17-20.
  3. Kijowski J., Leśnierowski G., Cegielska – Radziejewska R. Jajka cennym źródłem składników bioaktywnych. ŻYWNOŚĆ. Nauka. Technologia. Jakość, 2013, 5 (90), 29 – 41
  4. Kritchevsky S.B., Kritchevsky D.: Egg consumption and coronary heart disease: an epidemiologic overview. J. Am. Coll. Nutr., 2000, 19, 549-555.
  5. Mirowski A., Jajka jako źródło mikroelementów, cz.I., 2015. Polskie drobiarstwo
  6. Nowak Z.T. Jedz jajka bez obaw. Zdrowa Żywność – Zdrowy Styl Życia, 2008. S. 11

 

print

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

%d bloggers like this: