DIETETYK PRUSZKÓW, CATERING 537 845 776; 505 112 737
OK.plan

Aktywnie po zdrowie… czyli korzyści płynące z aktywności fizycznej!

Aktywnie po zdrowie… czyli korzyści płynące z aktywności fizycznej!

Sport to zdrowie! 

Często powtarzany frazes. Ale czy jest on dla Ciebie motywacją do działania? Czy też już tak często go słyszałaś, że nie ma dla Ciebie większego znaczenia? Żyjemy w czasach kiedy praktycznie się nie ruszamy – wsiadamy w samochód, czy inny środek lokomocji, żeby dostać się do pracy, gdzie spędzamy 8 (lub więcej) godzin przed komputerem, po czym zmęczeni po całym dniu rozkładamy się na kanapie przed telewizorem. A przecież jest to wbrew naszej naturze! Jesteśmy stworzeni do aktywności! Spójrz na człowieka pierwotnego, który dużo chodził, pracował, polował… Coraz bardziej ułatwiamy sobie życie – i w wielu kwestiach bardzo słusznie, ale warto wysiąść przystanek wcześniej, wyjść na 4 piętro po schodach czy zamiast TV wybrać czasami wycieczkę rowerową… Jakie realne korzyści przyniesie Ci regularna aktywność fizyczna? Czytaj dalej, a dowiesz się co zyskasz dzięki ruchowi:)

 

Co zyskasz ćwicząc?

Aktywność fizyczna nie bez powodów znalazła się w najnowszej Piramidzie Żywieniowej. Powinniśmy poświęcać na nią 30-45 minut każdego dnia. Eksperci IŻŻ mieli tutaj na myśli aktywność rozumianą nie tylko jako typowy sport, ale również zwykły spacer, nordic-walking czy nawet codzienne wchodzenie po schodach. 

Wiedziałeś, że aktywność fizyczna sprzyja zdrowszym wyborom żywieniowym?

1. Gub kilogramy!

Nic w tym odkrywczego, że ćwicząc „spalasz kalorie”. Dodatkowo aktywność fizyczna angażując mięśnie Twojego ciała pozwala na budowanie masy mięśniowej, dzięki której Twój metabolizm działa sprawniej. Ćwicz przynajmniej 40 minut, by spalać nie tylko glikogen mięśniowy (cukier zapasowy zmagazynowany w mięśniach), ale również tkankę tłuszczową.

2. Chroń się przed chorobami cywilizacyjnymi!

Działaj profilaktycznie! Zażywaj codziennie naturalny suplement – RUCH. Włączając w swój grafik codzienną jego dawkę zmniejszysz ryzyko rozwinięcia się wielu przewlekłych schorzeń takich jak:

  • cukrzyca (aktywność fizyczna obniża poziom glukozy we krwi, zwiększa wrażliwość komórek  na działanie insuliny- najprawdopodobniej w mechanizmie redukcji tkanki tłuszczowej)
  • choroby układu krążenia (w tym nadciśnienie) –  ruch przyczynia się do unormowania profilu lipidowego (podnosi poziom „dobrego” cholesterolu HDL , obniża „zły” cholesterol LDL oraz triglicerydy.) Regularne podejmowanie aktywności fizycznej obniża ciśnienie krwi – co więcej, włączenie ruchu już w dzieciństwie zmniejsza ryzyko powstania nadciśnienia w wieku dorosłym. Prewencyjny efekt sportu w odniesieniu do choroby sercowo-naczyniowej jest związany także w istotny sposób z obniżeniem ryzyka rozwoju zespołu metabolicznego.
  • otyłość (tak, otyłość jest chorobą, która przybrała postać globalnej epidemii. Ruch oraz odpowiednio zbilansowana dieta skutecznie rozprawią się z problemem ;))
  • osteoporoza (ruch zmniejsza sztywność stawów, zwiększa zakres ruchów oraz chroni układ kostny przed demineralizacją i zrzeszotnieniem tkanek (osteoporozą))
  • depresja (aktywność fizyczna wspiera walkę z depresją, a jeszcze skuteczniej zapobiega przed jej rozwojem. Podczas ćwiczeń dochodzi do wzrostu wydzielania endorfin (hormonów szczęścia) oraz serotoniny. Serotonina jest neuroprzekaźnikiem odpowiedzialnym za nasz dobry nastrój, apetyt oraz sen. Zmniejszone jej wydzielanie sprzyja rozwojowi depresji (oraz przejadaniu się).
  • nowotwory (udowodniono związek między regularnym ćwiczeniem, a ryzykiem wystąpienia raka piersi, jelita grubego oraz błony śluzowej macicy (prawdopodobnie również obniża ryzyko raka prostaty i płuc). Przypuszczalnie wynika to z obniżania procesów zapalnych w organizmie (sport obniża stężenie białka C-reatywnego tzw. CRP). Wykonując umiarkowane ćwiczenia wzmacniamy nasz układ odpornościowy, który jest w stanie efektywniej pracować produkując wcześniej niż normalnie oraz większą ilość naturalnych przeciwciał.

5. Zapomnij o zapominaniu

Według badań regularna aktywność fizyczna o umiarkowanej intensywności korzystnie wpływa na funkcje poznawcze, pamięć i koncentrację. Zawdzięczamy to zwiększonemu przepływowi krwi podczas ćwiczeń, jak również lepszemu dotlenieniu organizmu. Okazuje się, że dzieci, które zwiększały ilość godzin poświęconych na sport, miały wyższą (statystycznie istotną) średnią ocen od tych, które były mniej aktywne. Aktywność fizyczna skutecznie podnosi poziom białka BDNF (peptyd ten aktywnie wspiera przetrwanie starych i budowę nowych komórek nerwowych w mózgu). Niedobór BDNF łączony jest z występowaniem depresji, autyzmu, Alzheimera oraz otyłości. Co ciekawe, nawet krótkotrwała aktywność (byleby regularna!) podnosi poziom pożądanego białka w mózgu. Warto wiedzieć, że w czasie aktywności fizycznej nasz mózg wykazuje większą aktywność niż podczas pracy intelektualnej.

6. Rozładuj emocje!

Sport jest świetnym rozwiązaniem po ciężkim dniu. Zamiast wyładowywać frustrację na członkach rodziny, idź się poruszać! Nie dość, że po treningu poczujesz się o niebo lepiej, to dodatkowo spalisz kalorie.

7. Popraw sobie nastrój!

Ciężki dzień? Marzysz tylko o ciepłym łóżku i tabliczce czekolady? Zapomnij! Bierz ze sobą strój i zasuwaj na siłownię, lub dzwoń po koleżankę i idźcie na długi spacer. Zapamiętaj raz na zawsze, wysiłek fizyczny działa skuteczniej niż czekolada! 😀

Jaka aktywność?

To proste. Każda, która będzie sprawiała Ci przyjemność! Lubisz pływać, ale koleżanki mówią Ci, że szybciej schudniesz biegając… Robiąc coś na siłę uzyskasz skutek odwrotny do zamierzonego – szybko się zniechęcisz i nie będzie ani biegania, ani pływania. Znajdź swój ulubiony rodzaj aktywności – nieważne czy to będzie pływanie, siłownia, bieganie czy jazda na rowerze. Najważniejsze, żeby podejmować ją regularnie – przynajmniej 3 razy w tygodniu (tak Kochani, w tym przypadku REGULARNIE nie znaczy raz na pół roku ;))

 

Naukowcy stwierdzili, że włączenie choćby minimalnej aktywności fizycznej, zmniejszyłoby liczbę zgonów w Europie o 7,5%.  Dodatkowo u osób z nadwagą, uprawiających sport ryzyko przedwczesnego zgonu jest o 50 % niższe niż u osób szczupłych nie podejmujących żadnej aktywności. Warto?

print

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

%d bloggers like this: