DIETETYK PRUSZKÓW, CATERING 537 845 776; 505 112 737
OK.PLAN

A może śliwka?

A może śliwka?

Co z tymi śliwkami?

Owoce śliwki mają wiele cennych właściwości. Regulują trawienie, chronią przed wolnymi rodnikami, a nawet poprawiają humor. Pod względem wartości odżywczych oraz zawartości witamin i błonnika bogatsze są śliwki suszone, jednak mają one pięć razy więcej kalorii niż śliwki surowe. Czy wiesz jakie jeszcze właściwości mają śliwki?

Śliwki, a prawidłowa praca jelit

Śliwki poprawiają apetyt i działają korzystnie na trawienie. Zapobiegają zaparciom, a tym samym zmniejszają zagrożenie chorobą nowotworową jelita grubego. Dobroczynne właściwości śliwek uznają nawet lekarze. Nic zatem dziwnego, że wyciąg z tych owoców wykorzystywany jest do produkcji leków, wchodzi m.in. w skład wielu preparatów przeciw zaparciom.

Właściwości przeczyszczające śliwek

To korzystne dla układu pokarmowego właściwości śliwki zawdzięczają dużej zawartości pektyn (rodzaj błonnika). Razem z kwasami organicznymi, winowym i jabłkowym pektyny działają jak miotła na przewód  pokarmowy i gromadzący się w komórkach tłuszcz oraz cholesterol. Najbardziej wartościowe pod tym względem są węgierki i renklody. Śliwki suszone zawierają 5 razy więcej błonnika (7,1 g w 100 g) niż śliwki surowe (1,4 g).

Odpowiednia praca układu krążenia, a śliwki

Śliwki są dobrym źródłem potasu, który należy do kationów wewnątrzkomórkowych. Reguluje gospodarkę wodną i kwasowo-zasadową organizmu. Ważną cechą wspomnianego pierwiastka jest wpływ na komórki nerwowe i mięśniowe, w tym serce. W przypadku niedoborów potasu w organizmie może dojść do zaburzeń rytmu serca. Ponadto niezawodnie obniża ciśnienie tętnicze krwi. Regularne spożywanie śliwek powoduje również obniżenie poziomu cholesterolu we krwi i pomaga w zapobieganiu miażdżycy tętnic. Dzięki wysokiej zawartości potasu obniżają ciśnienie krwi i polecane są osobom chorującym na nadciśnienie. Śliwki są zalecane kobietom, które mają problem z pękającymi naczynkami. Dzięki zawartości witaminy K i C owoce te wzmacniają i uszczelniają naczynia krwionośne. Wpływają też na urodę – działają odżywczo i opóźniają procesy starzenia. Ponadto wykazano korzystny wpływ śliwek w diecie kobiet po menopauzie.

Siła i zdrowie mięśni dzięki śliwkom

Śliwki bogate są także w magnez, czyli w ważny składnikiem potrzebnym do prawidłowej pracy i wzrostu mięśni, kości i zębów. Bierze on udział w termoregulacji, kurczliwości mięśni i metabolizmie lipidów. To jednak nie koniec listy ważnych składników odżywczych. W śliwkach znajdziecie także beta-karoten, wapń i fosfor. Śliwki są również bardzo dobrym źródłem potasu. Ważną cechą wspomnianego pierwiastka jest wpływ na komórki nerwowe i mięśniowe, w tym serce. W przypadku niedoborów potasu w organizmie może dojść do zaburzeń rytmu serca. Ponadto niezawodnie obniża on ciśnienie tętnicze krwi.

Niski indeks glikemiczny śliwek to plus

Jednym z kluczowych atutów omawianych owoców jest stosunkowo mała kaloryczność (8 sztuk – 45 kcal) oraz niski indeks glikemiczny. Dzięki temu chętnie polecane są w ramach diet redukcyjnych. Badania prowadzone przez naukowców z uniwersytetu w Liverpoolu dowiodły, że dieta, która zawiera suszone śliwki, pomaga skutecznie pozbyć się zbędnych kilogramów. Osoby, które regularnie jadły tę przekąskę, po 12 tygodniach straciły o ok. 2 kg więcej niż te, które jej nie spożywały. To dość zaskakująca informacja biorąc pod uwagę kaloryczność suszonych śliwek (100 gram dostarcza ponad 260 kcal), ale zrozumiała jeśli rozpatruje się ilość zawartego w nich, wspomagającego odchudzanie włókna pokarmowego. Otóż 100 gram suszonych śliwek zawiera aż 9,4 błonnika! Naukowcy uważają, że to właśnie dzięki niemu śliwki odchudzają. Największym wyzwaniem na diecie jest bowiem opanowanie głodu. Tymczasem zawarty w śliwkach rozpuszczalny błonnik normalizuje poziom glukozy we krwi, ale przede wszystkim pęczniejąc w żołądku na długo zapewnia uczucie sytości.

Właściwości antyoksydacyjne śliwek

Bardzo ważną ich zaletą jest zdolność antyoksydacyjna, dzięki zawartości polifenoli. Przeciwutleniacze zapobiegają nadmiernej produkcji wolnych rodników, które przyspieszają proces starzenia się i zwiększają ryzyko wystąpienia chorób cywilizacyjnych. Palacze są główną grupą ryzyka niedoboru antyoksydantów, dlatego też śliwki są dla nich wprost stworzone. Ochrona przed wolnymi rodnikami, którą zapewniają śliwki, możliwa jest dzięki zawartości witamin C, A i E. Zwłaszcza ta ostatnia rzadko występuje w owocach. Śliwki bogate są także w witaminy z grupy B, dlatego mają świetny wpływ na układ nerwowy i samopoczucie. Ciemne odmiany śliwek obfitują w polifenole (katechiny i kwas chlorogenowy), które wzmagają działanie antyoksydacyjne, a co za tym idzie zapobiegają nowotworom i miażdżycom. W pestkach śliwek można odnaleźć amigdalinę, uznawaną za pomocną w walce z rakiem. Zdrowotne właściwości posiada także kora drzew. Wyciąg z kory śliwki jest stosowany w leczeniu schorzeń prostaty.

Śliwka, owocowy kosmetyk

Zawarta w śliwkach witamina K usprawnia krzepnięcie krwi, a witamina C uszczelnia naczynia krwionośne. Dlatego na śliwki powinny zwrócić uwagę panie z cerą naczynkową. Z pomocą śliwek możesz sobie urządzić domowe spa. Śliwkowa maseczka działa cuda – wygładza zmarszczki, zwęża pory, oczyszcza cerę. Wykonanie jest proste: rozgnieć kilka dojrzałych śliwek, pomieszaj je z ubitymi białkami, a następnie potrzymaj miksturę na twarzy przez około 20 minut. Z pestek śliwek wytłacza się olej, który podratuje suchą skórę, a także zniszczone włosy i paznokcie. Można go stosować do masażu twarzy i całego ciała. Działa on lekko przeciwzapalnie i antyoksydacyjnie.

 

Wartości odżywcze śliwek (w 100 g)

Wartość energetyczna – 46 kcal
Białko ogółem – 0.70 g
Tłuszcz – 0.28 g
Węglowodany – 11.42 g (w tym cukry proste 9.92)
Błonnik – 1.4 g

Witaminy

Witamina C – 9.5 mg
Tiamina – 0.028 mg
Ryboflawina – 0.026 mg
Niacyna – 0.417 mg
Witamina B6  – 0.029 mg
Kwas foliowy –  5 µg
Witamina A – 345 IU
Witamina E – 0.26 mg
Witamina K – 6.4 µg

Minerały

Wapń – 6 mg
Żelazo – 0.17 mg
Magnez – 7 mg
Fosfor – 16 mg
Potas – 157mg
Sód – 0 mg
Cynk – 0.10 mg

Źródło danych:

  • USDA National Nutrient Database for Standard Reference
  • https://www.poradnikzdrowie.pl/diety-i-zywienie/co-jesz/sliwki-wartosc-odzywcza-odmiany-zastosowanie-suszenie-aa-BqRU-twCG-KftU.html
  • https://naturapluszdrowie.pl/sliwki-na-zdrowie-co-w-sobie-kryja/
print

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

%d bloggers like this: