DIETETYK PRUSZKÓW, CATERING 537 845 776; 505 112 737
OK.PLAN

7 powodów, by jeść szpinak

7 powodów, by jeść szpinak

Ty też nie tkniesz tego zielonego? Zielone koktajle są nie do przeskoczenia, tak samo szpinak w sałatce czy duszony? A może po prostu dotychczas niepoprawnie go przyrządzałeś/aś?
To, że warto się z nim polubić chyba już wiesz. Tylko czy aby na pewno wiesz dlaczego? Zaraz odkryjemy przed Tobą tą tajemnicę. 😊

 

7 powodów, by jeść szpinak:

💚 Sprzyja spadkom wagi. Szpinak jest niskokaloryczny (16 kcal/100g) oraz zawiera sporą ilość błonnika pokarmowego (2,6 g w 100 g), zatem idealny dla osób dbających o linię. Błonnik pokarmowy daje uczucie sytości, które jest korzystne przy diecie redukcyjnej oraz reguluje glikemię, dzięki czemu nie dochodzi u nas do gwałtownych spadków cukru i uczucia wilczego głodu.

💚 Zapobiega niedokrwistości. Liście szpinaku obfitują w żelazo, które chociaż nie wchłania się doskonale ze względu na swoją formę (żelazo niehemowe – taka forma występuje w produktach roślinnych) zasługuje na naszą uwagę. Szpinak jest dobrym źródłem tego składnika mineralnego, ponieważ jest go w nim po prostu dużo 😊 Bez odpowiedniej ilości żelaza nasz organizm nie jest w stanie prawidłowo funkcjonować – przy niedoborach czujemy się osłabieni, permanentnie zmęczeni, pojawiają się zawroty głowy i duszności, bladość powłok czy tachykardia. Wszystkim nam znana jest anemia, która pojawia się wtedy, kiedy ilość żelaza w naszym organizmie jest zbyt mała. Żelazo to kluczowy składnik hemoglobiny, substancji, która pomaga przechowywać i transportować tlen w czerwonych krwinkach. Bez wystarczającej ilości tego składnika, erytrocyty transportują do wszystkich tkanek i organów mniejszą ilość tlenu. Przeciwdziałaj anemii i suplementuj naturalne żelazo – szpinak np. w postaci koktajlu.

💚 Dba o Twoją płodność! Szpinak zawiera również witaminy z grupy B, w tym kwas foliowy. Kwas foliowy to pierwszy (i najważniejszy! ) składnik jaki powinna suplementować przyszła mama. Zanim zaczniesz starać się o dziecko, pomyśl o włączeniu witaminy B9 do Twojej diety (również w postaci suplementu diety). Kwas foliowy jest najważniejszy na początku ciąży, gdyż zapobiega on rozwojowi wad cewy nerwowej, a te rozwijają się na samym początku ciąży. Kwas foliowy reguluje też  wzrost i funkcjonowanie komórek, wpływa korzystnie na pracę układu nerwowego i mózgu, jak również decyduje o dobrym samopoczuciu psychicznym.

💚 Szpinak dobry na serce! Dzięki zawartości błonnika pokarmowego, przeciwutleniaczy i kwasu foliowego redukuje poziom homocysteiny (nadmiar homocysteiny przyczynia się do rozwoju miażdżycy) we krwi. Dodatkowo magnez w nim zawarty rozszerza naczynia krwionośne.

💚 Wzmacnia Twoje kości! Jest źródłem witaminy K, która potrzebna jest przy wychwytywaniu wapnia przez układ kostny. Co więcej, wykazuje właściwości przeciwbólowe i antyzapalne.

💚 Działa antynowotworowo i antystarzeniowo! Szpinak posiada silne właściwości antyoksydacyjne dzięki zawartości między innymi luteiny, beta-karotenu i zeaksantyny, czyli silnych przeciwutleniaczy. Substancje te neutralizują działanie wolnych rodników (diabelstwa te przyczyniają się do rozwoju licznych chorób, w tym nowotworów) i przeciwdziałają chorobom oraz działają antystarzeniowo, dzięki czemu możemy spać spokojniej.😁

💚 Wspiera Twój wzrok! Luteina (karotenoid) zawarta w szpinaku wspiera pracę wzroku.

 

Przekonany/a do włączenia szpinaku w dietę? To co, dzisiaj kręcimy koktajl, a jutro sałatka ze szpinakiem? 😉 Wszystko dla zdrowia 😍

Uwaga! Łącz mądrze! W liściach szpinaku zawarty jest kwas szczawiowy. Działanie antyżywieniowe kwasu szczawiowego jest związane głównie z obecnością rozpuszczalnych szczawianów, które są absorbowane z przewodu pokarmowego i w obecności wapnia wytrącają nierozpuszczalny szczawian wapnia w postaci drobnych kryształów. Wynikiem tej reakcji jest ograniczenie dostępności wapnia we krwi, osłabienie komórek odpowiedzi immunologicznej, pojawienie się zmian artretycznych, niewydolność nerek, a przede wszystkim tworzenie kamieni nerkowych. Aby uniknąć tego niepożądanego działania szczawianów łatwo jest je zniwelować dodając do potraw zawierających szpinak produktów nabiałowych np. mleka, twarożku czy jogurtu. W ten sposób szczawiany zostaną zneutralizowane.

 

A u nas ściągawka, jak włączyć do w swoją dietę:

Szybka sałatka obiadowa z kurczakiem, szpinakiem i granatem

Detox szpinakowy

Naleśniki orkiszowe ze szpinakiem i suszonymi pomidorami

Pożywny omlet ze szpinakiem i pieczarkami

Rolada z indyka ze szpinakiem i serem kozim

Pyszny tort szpinakowy

print

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

%d bloggers like this: