DIETETYK PRUSZKÓW, CATERING 537 845 776; 505 112 737
OK.plan

Pij wodę!

Pij wodę!

Woda – najważniejszy składnik ludzkiego organizmu. Jest zarówno elementem budulcowym, transporterem jak i regulatorem. Nikt z nas nie obędzie się bez wody.

Najprostszym dowodem na to jest fakt, że życie wszystkich organizmów jest uzależnione od występowania wody na danym terenie. W przypadku niedoboru tego składnika, nasze ciało wysyła nam bardzo konkretny sygnał – PRAGNIENIE. Jednak pamiętajmy o tym, że odczuwanie pragnienia jest już symptomem odwodnienia.
Funkcje wody w organizmie:
–  Jest podstawowym materiałem budulcowy organizmu.
–  Stanowi 45-75% masy ciała
– Jest środowiskiem wielu reakcji – np.bierze udział w procesach trawiennych
–  Ułatwia formowanie kęsów i przesuwanie treści pokarmowej
–  Umożliwia działanie enzymów trawiennych
–  Jest transporterem substancji odżywczych i metabolitów – transport opiera się na rozpuszczalności tych składników w wodzie
– Jest świetnym termoregulatorem
–  Stanowi składnik płynu mózgowo-rdzeniowy, płynu maziowego torebek i jam stawowych, płynu w worku osierdziowym serca, w jamie otrzewnej i opłucnej, płynu wypełniającego przewody gruczołowe oraz przewód pokarmowy – nawilża i zabezpiecza wyżej wymienione organy.
Jak rozpoznać odwodnienie? Jego objawy to:
·         Spadek nastroju, ospałość, ból głowy
·         Uczucie pragnienia
·         Spadek koncentracji
·         Zaburzenia świadomości oraz widzenia
·         Tachykardia, spadek ciśnienia tętniczego krwi, zimne kończyny
·         spadek elastyczności skóry, wpadnięte oczy, brak łez
·         brak apetytu
·         nudności
·         suchość śluzówek jamy ustnej (brak śliny, lepka ślina, nalot na języku) oraz krtani (chrypka, bezgłos)
·         niewielka ilość wydalanego moczu (skąpomocz)
·         zaburzenia oddychania
Ile powinniśmy pić wody?
Zapotrzebowanie na wodę wykazuje duże różnice międzyosobnicze. Jest ono determinowane wiekiem, składem diety, temperaturą otoczenia, klimatem oraz aktywnością fizyczną. Zapotrzebowanie wzrasta zarówno przy podwyższonej jak (zwiększona utrata wody z potem)  i obniżonej temperaturze otoczenia  (oddychanie oraz utrzymanie temperatury ciała na stałym poziomie) oraz przy zwiększonej aktywności fizycznej. Większej ilości płynów będziemy potrzebować również przy wyższej wartości energetycznej diety (przyjmujemy 1 ml płynów na 1 kcal diety), jak również przy diecie wysokobiałkowej, wysokobłonnikowej, obfitującej w sól, czy przy spożyciu alkoholu.
U osób dorosłych zapotrzebowanie na wodę wynosi w zależności od płci: u mężczyzn około 2,5 litra zaś u kobiet 2 litry.
Możemy sami wyliczyć własne zapotrzebowanie na wodę. Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) na każdy kilogram masy ciała powinniśmy wypić 30 ml wody. Zatem osoba ważąca 60 kg musi wychylić 1,8l wody rozłożone w ciągu całego dnia, żeby zaspokoić swoje zapotrzebowanie.
Kto powinien najbardziej uważać na odwodnienie?
Najbardziej narażone na odwodnienie są małe dzieci oraz osoby starsze. W przypadku dzieci wynika to z niedojrzałości nerek (trudność w zagęszczaniu moczu, utrzymaniu homeostazy organizmu), brak samodzielności, większa obecność wody w przestrzeniach zewnątrzkomórkowych, co sprzyja szybszej utracie wody. U osób starszych z powodu unieruchomienia  oraz rozwoju  licznych chorób zaburzających równowagę wodno-elektrolitową nawodnienie jest szczególnie ważne.
Pamiętaj !
Pij wodę nie tylko po to, by ugasić pragnienie i się nawodnić. Razem z wodą możesz przemycać do swojego organizmu niezbędne składniki mineralne – w tej postaci są one bardzo łatwo przyswajalne. Skład mineralny wody to najważniejsza informacja na etykiecie, bo to właśnie on decyduje o tym, na ile woda jest dla nas wartościowa. Sięgaj po wody, które zawierają nie mniej niż 1500 mg rozpuszczonych składników mineralnych. Pamiętaj też, że wody wysokozmineralizowane cechują się też naturalnie wysokim wysyceniem dwutlenkiem węgla. Składnik ten powoduje wzdęcia, przyczynia się do rozciągania ścian żołądka i wydzielania soków trawiennych. Dlatego też, w trakcie wysiłku fizycznego wodę wysokozmineralizowaną powinniśmy zamienić na domowy napój izotoniczny (przepis na taki napój pojawi się już niebawem !).
Przykładowa etykieta
Co dla kogo?
Dopadło Cię zmęczenie? Masz niekontrolowane skurcze mięśni ? Problemy z układem sercowo-naczyniowym? Sięgaj po wody magnezowe. Pierwiastek ten bierze udział w przewodzeniu impulsów nerwowych i odpowiada za kurczliwość mięśni (jest antagonistą wapnia).Opanowanie drgających powiek i niekontrolowanych skurczów ułatwi nam też woda wysycona potasem. Pierwiastek ten nie tylko reguluje czynność mięśni i nerwów, ale również stabilizuje gospodarkę wodną i wpływa na równowagę kwasowo-zasadową. Pamiętaj, aby w czasie menopauzy sięgać po wody wapniowe. W tym okresie należy lepiej zadbać o stan naszych kości.  Jeśli chodzi o najmłodszych, należy mieć na uwadzę, że filtracja płynów w kłębuszkach nerkowych u dzieci nie jest tak zaawansowana jak u dorosłych. Więc, jeśli wybierasz wodę dla swojej pociechy, sięgaj po taką w której zawartość rozpuszczonych składników mineralnych nie przekracza 700 mg.
Bibliografia :
– Gawęcki J., Żywienie człowieka, podstawy nauki o żywieniu., Woda s. 255 – 263, PWN 2010
– Gawęcki J., Mossor – Pietraszewska T., Kompendium wiedzy o żywności, żywieniu i zdrowiu., PWN 2004
– Górski J., Fizjologiczne podstawy wysiłku fizycznego, Warszawa 2006
– Konturek S. i wsp., Podstawy fizjologii człowieka. Oddychanie, fizjologia nerek, gospodarka kwasowo-zasadowa, płyny ustrojowe., Kraków 2010
print

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

%d bloggers like this: